Brannvern

TIL ALLE HYTEEIERE

Etter besøk av Brann  – og redningsetaten 1. Juli
Ble vi gjort oppmerksom på hvor
Viktig det er med riktig utstyr i hyttene våre.

Styret ønsker derfor å sende ut denne
Informasjonen til alle.

H U S K

Sjekke brannslukningsapparater.
Type ABE apparater er gamle og ustadige.
Og bør derfor skiftes til ny type.

Alle apparater må sjekkes eller fornyes hvert 10-år.

Sjekke røykvarslere.
Disse bør ikke være eldre enn 10 år.
Det er ikke alltid nok å skifte batterier.

Bleikøya
juli 2015.

 

H U S K Bleikøya

 

Skrevet i Bleikøya Velforening | Legg igjen en kommentar

Referat fra Medlemsmøtet 2015

Referat Medlemsmøte 2015

23.05.15

 

  • Medlemsmøtet valgte følgende inn i Valgkomiteen: Nils, Per og Jan
  • Miljøkomiteen tar gjenvalg og ble applaudert inn
  • Til barnas dag har det meldt seg nok folk til gjennomføringen.
  • Festkomiteen/st. hans-feiring er ikke helt i boks, men fordi man nå får godskrevet dugnadstimer vil dette ordne seg.
  • Bjørn påtok seg å være flåteansvarlig.
  • Arnfinn orienterte om dugnadsstrukturen. Vi hadde en lengre diskusjon om problemet med søppel og containere.
  • Branntilsyn: Karin er kontaktperson
  • Utleie av vellet: Vi vedtok å øke satsene fra kr 1000,- til kr 1200,- fra kr 1500,- til kr 2000,- og fra kr 2500,- til 3500,-
  • Vaskemaskin på øya er ferdig utredet. Det er bestemt at vi ikke kjøper inn.
  • Vi høynet overdragelsesgebyret på hytter fra kr 10 000,- til kr 20 000,-
  • Eventuelt: Forslag om flere aktiviteter for barn utover sommeren.
  • Svein har ansvar for å skaffe bordtennisbord som tåler å stå ute.

Mailadresser til Bleikøya Referat Medlemsmøte 2015 klart til utsending

Skrevet i Ikke-kategorisert | Legg igjen en kommentar

Referat fra Generalforsamlingen 2015

Bleikøya Velforening

Generalforsamling lørdag 23. mai 2015 klokka 12.00 på Velhuset.

Det var 36 hytteeiere til stede da møtet åpnet.  Deltakelsen varierte fra noen og tretti til 39 etter som folk kom og gikk. Generalforsamling var hele tiden beslutningsdyktig.

 

  1. Godkjenning av innkalling

Innkalling ble godkjent

  1. Valg av møteleder

Nils ble valgt som møteleder

Det ble avholdt ett minutts stillet for hytteeier som har gått bort i løpet av siste år.

Nye hytteeiere ble ønsket velkommen.

  1. Styrets årsberetning 2014

Årsberetning gjennomgått av Nils.

Arnfinn orienterte om dugnadsarbeidet. Det ble bemerket at selv om gebyr for ikke å delta på dugnad har økt, så har dette ikke påvirket deltakelsen på dugnad

Ingen merknader til årsberetning. Årsberetning vedtatt.

  1. Regnskap 2014

Karin gikk gjennom regnskap.

Ingen merknader til regnskapet. Regnskap vedtatt.

  1. Budsjett 2015

Karin gikk gjennom budsjett.

Ingen merknader til budsjett. Budsjett vedtatt.

  1. Innkomne forslag

 

  1. Fra styret på bakgrunn av forslag på medlemsmøtet 2014:

 

Forslag 1:

 

Pliktige dugnadstimer økes fra 4 til 6 timer pr. år pr. hytte

 

Trine Johnsen foreslo som alternativ at antall dugnadstimer ble økt fra 4 til 5. Det ble først votert over styrets forslag.

 

Styrets forslag ble vedtatt med 32 stemmer for

 

Forslag 2:

Medlemmer oppnevnt av medlemsmøtet som deltaker i følgende komiteer får godskrevet følgende tid som dugnadstimer:

  • Barnas dag komiteen med 3 timer
  • Festkomite med tre timer for St. Hans-festen
  • Flåtebæreansvarlig med 3 timer

Styrets forslag 2 ble vedtatt med 38 stemmer.

 

  1. Forslag fra Arne Jørgen Auberg:

 

Forslag 1:

 

Båndtvang for katt oppheves, og erstattes av følgende pålegg for hold av katt:

 

– Katt skal merkes, og vaksineres hvert år

– Katt skal holdes inne om natten

– Katt skal ha kattekasse inne

– Katt skal utstyres med halsbånd med bjelle

– Katt bør kastreres/steriliseres

 

Forslag 1 ble nedstemt med 32 stemmer mot, og 7stemmer for.

 

Forslag 2:

 

Båndtvang for katt beholdes, men etter søknad gir styret fritak med følgende pålegg for hold av katt:

 

– Katt skal merkes, og vaksineres hvert år

– Katt skal holdes inne om natten

– Katt skal ha kattekasse inne

– Katt skal utstyres med halsbånd med bjelle

– Katt bør kastreres/steriliseres

              

Forslag 2 ble nedstemt med 28 stemmer mot, og 12 stemmer for.

 

  1. Fra styret:

Det ble foreslått følgende:

 

Styret avgjør i hvilken utstrekning det er behov for ytterligere dugnadsarbeid ut over det hver enkelt hytte er pliktige til å bidra med. Arbeid som er forhåndsgodkjent av styret honoreres maksimalt opp til det til en hver tids fastsatte skattefrie honorar fra foreninger. Pr. dags dato utgjør dette kroner 8000,- Det skal aldri honoreres mer enn det skattefrie beløp. Honoraret avtales konkret i det enkelte tilfelle, og det benyttes veiledende timelønn på kroner 200 for faglært arbeidskraft, kroner 150 for ufaglært arbeidskraft og kroner 100 for arbeid utført av medlemmer under 18 år.

Denne ordning erstatter alle tidligere ordninger.  

 

Styrets forslag ble vedtatt med 32 stemmer.

 

 

 

 

  1. Valg

Verv som er på valg er: Leder, styremedlem, sekretær og varamedlem. Valg foretatt ved akklamasjon:

Leder:                            Lisa Magnor

Styremedlem:            Anita Kjenes

Sekretær:                    Svein Dybing

Varamedlem:             Gunnar Alberg

 

Oslo, 08.06.15

 

 

Gammelt styre:                                    Nytt styre:

 

Nils Kristian Lie                                                Lisa Magnor

Jan Tobiassen                                                  Anita Kjenes

Svein Dybing                                                    Svein Dybing

Karin Aakermann                                           Karin Aakermann

Arnfinn Otterstad                                          Arnfinn Otterstad

Astrid Aure                                                       Astrid Aure

Per Magnor                                                      Gunnar Alberg

 

Referat fra Bleikøya generalforsamling klar for utsending

Skrevet i Ikke-kategorisert | Legg igjen en kommentar

Innkalling til generalforsamling 2015

Logo brukt til vårbrev, innkallinger, etc.Bleikøya, vedlegg 1 Bleikøya, vedlegg 2 Bleikøya, vedlegg 3 Bleikøya

Det innkalles til generalforsamling i Bleikøya Velforening LØRDAG 23.mai 2015 kl. 1200 på

Vellets hus på Bleikøya.

Dagsorden:

  1. Godkjenning av innkalling
  2. Valg av møteleder
  3. Styrets årsberetning 2014
  4. Regnskap 2014
  5. Budsjett 2015
  6. Innkomne forslag
  7. Valg

Verv som er på valg er: Leder, styremedlem, sekretær og varamedlem.

Umiddelbart etter Generalforsamling avholdes medlemsmøte.

Vi ønsker alle Velforeningens medlemmer velkommen.

Med vennlig hilsen

Styret Bleikøya Velforening.

 

Skrevet i Ikke-kategorisert | Legg igjen en kommentar

Vårbrev 2015

Logo brukt til vårbrev, innkallinger, etc.

VÅRBREV 2015

 

SOMMEREN 2015

 

Innledning:

Snøen smelter og skiene er på vei inn i boden. Når vinteren slipper taket er vi klar for nok en flott og fantastisk sesong på Bleikøya. Sommeren 2015 blir tidenes sommer!

 

For at alle skal ha en perfekt sommer kommer det her et sett med praktisk informasjon.

 

Fergen:

Fergen ut til byøyene har så lenge minnet rekker gått fra Vippetangen. Denne tiden er snart slutt. Fra og med 21. mars 2015 vil fergene gå fra Rådhuskaia. Det blir litt omlegging av rutetider, og noe lengre reisetid i hvert fall vinter, vår 1 og vår 2. Avgangene blir hyppigere. Fergetidene for sommeren er enda ikke klare, men det er gitt beskjed om at de tidligere rutene opprettholdes. Alt i alt ser det nye opplegget nytt ut, men virker ganske bra. Sjekk ruter.no for nærmere informasjon om rutetider.

 

Reguleringsplan:

Fortsatt status quo, Det har vært bilateral kontakt mellom kommunen og fylkesmannen, men det ser fortsatt ut til at det er et stykke frem til endelig reguleringsplan. En positiv nyhet er at forslaget om å flytte hytter på Bleikøya ser ut til å ha blitt lagt i skuffen. Her er likevel ingenting klart for vedtaket endelig er fattet.

 

Kildesortering:

 

«Containerhavn vest» (plass for containerne restavfall, papir og glass) er en suksess, og har kommer for å bli.

 

 

 

Dugnad:

I fjor ble området rundt vaktmesterhytta, blant annet verktøyskjulet, oppgradert. I år er det Gamlebrygga og stupebrettet som står for tur.

 

Status dugnad 2015

 

Styret har gjennom flere år vært misfornøyd med medlemmenes oppmøte på dugnad. Endelig kan styret være forsiktig optimister. I fjor var det godt oppmøte, og styret er på vei til å bli FORNØYD. Det er selvsagt fortsatt en del som ikke møter opp, og dersom de siste kan bli med på å ta i et tak vil dette bli omtrent perfekt. Dere vet selv hvem som har vært på dugnad, og hvem som ikke har det.
Til dere som har deltatt: Fortsett med det

Til dere som ikke har deltatt: I år er det på tide å forsøke noe nytt.

 

Reglene er som følger:

I tillegg til strandrydding skal hver hytte delta på minst 2 dugnader à 2 timer, totalt 4 timer. Gebyret for ikke å delta, er kroner 500,- pr. dugnadstime. Datoer for dugnad vil bli kunngjort på oppslagstavlen. Nedre aldersgrense for dugnadsdeltakere er 14 år og øvre aldersgrense er 75 år. Spreke 75 + må gjerne delta hvis de ønsker.

 

Felles strandrydding:

 

Lørdag 18.4.2015 kl. 11.58 – 14.00

og

Lørdag 2.5.2015 kl. 11.58 – 14.00

 

Alle hytteeiere må utføre (minst) 2 timer strandrydding.

 

Som alltid har det kommet flytende en del søppel inn på strendene i løpet av vinteren. Bli med og gjør øya ren og pen. Som bonus kan det hende du blir kjent med en eller flere du ikke kjente fra før av.

 

Generalforsamlingen 2015 vil bli avholdt LØRDAG 23.5.2015. mai kl.12.00 på Vellet med påfølgende medlemsmøte. Innkalling vil bli sendt ut senere.

 

Forslag til Generalforsamlingen eller medlemsmøte sendes innen 1.5.2015 til:

 

bleikoya@gmail.com

 

Containere blir satt ut på Gamlebrygga i perioden 17.4.2015 – 4.5.2015. Husk at containerne kun er til ordinært avfall som har samlet seg opp i løpet av året. Containerne er ikke ment for avfall etter oppussing o.l. Den enkelte hytteeier må selv sørge for fjerning av slikt avfall.

 

I 2014 var det faktisk 2-3 som gav beskjed om at de hadde kastet hvitevarer etc. Vi er altså på vei. Nå mangler vi bare de siste 10-15 som bare kaster uten å si fra. Husk at dere påfører fellesskapet ekstra utgifter, og at regningen ender til slutt tilbake hos hytteeierne. Å kaste hvitevarer uten å oppgi hyttenummer gir dårlig samvittighet og manglende nattesøvn. For familiefreden, hyttefreden og samholdet må dere derfor gi beskjed dersom dere skal kaste hvitevarer. TV’er og annet spesialavfall. Alt sånt avfall skal være tydelig merket med hyttenummer. Det oppfordres til å stue containerne godt når det kastes avfall. Avgiften betales til Karin Aakermann (hytte 14).

 

Leif Albinsson fortsetter som vaktmester. Strandrydder er Erik Tobiassen.

 

Butikken vil også i år bli drevet av Morten Sterri. Se oppslag i butikken vedr. åpningstider.

 

Styret oppfordrer hytteeierne til å benytte butikken for å sikre en driveverdig omsetning.

 

Det er ikke tillatt å brenne bål uten godkjenning fra brannvesenet. Det skal ikke legges kvist og avfall på Badodden i perioden 24.juni-15.september.

 

Styret vil søke om tillatelse til å brenne bål:

 

20.6.2015:       St. Hansfest på Vellet

23.6.2015:       Bål på Badeodden

1.8.2015:         Barnas dag på Vellet

 

Alle som legger kvist og hageavfall ved Vellet må legge dette innenfor de sperringer som er satt opp. På Badeodden må avfall legges ned mot sjøen.

 

Styret oppfordrer hytteeiere som har kvisthauger liggende og fjerne disse før sesongen starter. Hytteeiere som har brukt doene i løpet av vinteren skal tømme og rengjøre bøttene før 15. april.

 

Båter skal ikke ligge i opplag i sommersesongen, og båter som ikke er i bruk skal fjernes. I år fjerner vi båter som ikke er merket med hyttenummer.

 

Strømavlesningen blir foretatt innen 31.7.2015.

 

Barnas dag går av stabelen den 1.8.2015 i år.

 

Vi minner om at det IKKE ER LOV å felle trær på egen hånd på øya. Det blir hvert år avdekket at større trær har blitt felt i løpet av vinteren. Dette er ikke greit, og det varsles konsekvent oppfølging fra styrets side.

 

Vi ønsker alle en fantastisk flott, hyggelig og begivenhetsrik vår og sommer.

 

Med vennlig hilsen

Styret Bleikøya Velforening

 

 

 

AdeB_1240581_v_1_Bleikøya Vårbrev 2015 (3)

Skrevet i Bleikøya Velforening | Legg igjen en kommentar

Om Bleikøya

Skrevet i Ikke-kategorisert | Legg igjen en kommentar

Referat fra Generalforsamlingen lørdag 24. mai 2014. Klokken 12.00 i Velhuset.

Referat fra Generalforsamlingen lørdag 24. mai 2014. Klokken 12.00 i Velhuset.

Møtet startet med 1 minutt stillhet for Jørn Pretorius som har gått bort siden sist.

Innkallingen ble godkjent
Nils ble valgt som møteleder
Styrets årsberetning fra 2013 ble godkjent
Nils nevnte spesielt Øyas handelsmann Morten Sterri og oppfordret medlemmene til å bruke butikken. Han anmodet beboerne til å ikke pante tomgods som ikke er kjøpt i butikken,

Vi hadde en lengre diskusjon om reguleringsbestemmelsen for øyene.

Regnskapet for 2013 ble godkjent

Budsjettet for 2014 ble godkjent

6. Innkomne forslag; Ett innkommet forslag om innkjøp av felles vaskemaskin. Dette skal styret utrede.

7 Valg: Nestleder, kasserer og dugnadssjef er på valg; ikke Leder, sekretær Styremedlem og Varamedlem,

Nils og de andre ble applaudert. Nyvalgt i styret; Astrid Aure ble ny nestleder. Karin Aakermann ble ny kasserer!

Det ble etterlyst nye dekk til traktoren som styret nå har lovet å anskaffe i ett år. Nå må styret innfri! Analog telefon: Denne er det ikke behov for og generalforsamlingen var enig i at denne skal sies opp.

Det ble besluttet å kjøpe inn nytt kjøleskap til vellet. Generalforsamlingen diskuterte problemene rundt avfall og containere, Nils gjennomgikk referatet fra dugnadsansvarlig.
St. Hansfeiring. Fjorårets festkomite fikk mye skryt. Styret oppfordret frivillige til å melde seg til ny komite for årets feiring. Dersom ingen melder seg tar Styret ansvar for bålbrenning og lar det være opp til den enkelte hytteeier å organisere privat piknik ved vell-huset.

Det var mye debatt om dugnadstimer. Styret understreker at ingen vedgår seg forhåndsløfter om dugnadstimer i forbindelse med St. Hansfesten. Det må i så fall vært en misforståelse. Bare halvparten av øyas beboere deltar i dugnaden. Ett forslag som skal utredes er forslaget om å utvide dugnaden fra 4 til 5 timer. Det ble vedtatt å gi 2 dugnadstimer til en ansvarlig som sørger for at badeflåten settes ut og tas inn,

Sekretær Svein orienterte om oppgraderingen av websiden: Bleikoya.net

Valg. Ny nestleder: Astrid Aure, Ny Kasserer: Karin Aakermann. Arnfinn ble gjenvalgt som dugnadssjef, Andre i Styret var ikke på valg. Og Miljøkomiteen og Revisorene fortsetter som før!

Svein Terje Dybing, sekretær i Bleikøya Velforening

Referat fra Generalforsamlingen BØ 2014

Skrevet i Ikke-kategorisert | Legg igjen en kommentar

Medlemsmøte 2014

Medlemsmøte 2014:

Valg/utpeking av

a)       Valgkomite:

Forslag: Solveig

b)      Miljøkomite:

Forslag: Dagens komite blir sittende

c)       Barnas dag komite

Forslag:

d)      Festkomite med ansvar for St.Hans aften

Forslag:

  • Styret orienterer:

a)       Utbedring redskapsskjul / gamlebrygga

Kostnadene ved å få profesjonelle til å utføre arbeidet blir for høyt. Arbeidet utføres på dugnad. Det haster mer med  utbedring av skjulet/gjerdet enn selve vaktmesterhytta, og arbeidet prioriteres i denne rekkefølgen.

Gamlebrygga blir stående som den er, men skal avstives slik at fergen kan legge til

b)      Strandrydding/dugnad – pliktig oppmøte.

Årets strandrydding var svært omfattende. Strendene ser likevel svært bra ut – takket være god innsats.

Statsbygg aksepterte til slutt å betale for en container

c)       Ny dugnadsstruktur

Dugnadsansvarlig orienterer om erfaringer fra forrige år.

d)      Containere som besørget av styret

Som alltid registreres de at flere kaster hvite/brunevarer uten at det meldes fra. Dette koster penger for styret, og går til syvende og sist ut over fellesskapet. Er det alternativ å leie inn vekter fra Securitas 24/7

e)       Konkurranse – fjerning av uønsket plantemateriale

Konkurransen var en suksess, og vil bli gjentatt i år.

f)        Stupebrett

Thrilleren fortsetter.

g)      Felling av trær/rydding av skog

Dette må ikke gjøres uten at styret har akseptert dette.

Styret vil kontakte Statsbygg og Fylkesmannen dersom det ryddes skog uten godkjenning

h)       Samtaler Statsbygg.

Det skal være befaring på øya i juni med representanter for statsbygg og fylkesmann.

i)         Andre forhold:

Styrets håndtering av antatte ulovligheter:

Styret melder fra til Statsbygg dersom det observeres forhold som gir grunn til å tro at det foreligger noe ulovlig.

Innbrudd og annet: Styret oppfordrer alle til å være påpasselige slik at uønskede hendelser unngås. Styret oppfordrer også alle til å akseptere at politiet er den som etterforsker og påtaler.

Forslag fra medlemmer:

Vi har følgende forslag til årets Generalforsamling:

At det opprettes en felles vaskemaskin på øya, gjerne med mynt/pollett, for øyas hytteeiere. Denne kan evt. etableres i kjeller på velhuset.

Rakel & Christian

Hytte 8

Skrevet i Ikke-kategorisert | Legg igjen en kommentar

ÅRSBERETNING 2013

ÅRSBERETNING 2013

Styret har i siste periode bestått av:

Leder:                           Nils Kristian Lie

Nestleder:                    Karin Aakermann

Sekretær:                     Svein Dybing

Kasserer:                      Solveig Bjerke

Dugnadssjef/Byggesjef:             Arnfinn Otterstad

Styremedlem:                Jan Tobiassen

Varamedlem:                Per Magnor

Revisor:                                    Sten Ek og Ole Morten Wiger

Valgkomite:                  Petter Snare

Styret har avholdt 4 styremøter i perioden

Faste poster:

  • Vaktmester Leif Albinsson, Altmuligmann Morten Sterri og Strandrydder Erik Tobiasen har gjort en utmerket jobb
  • Miljøkomiteen har bestått av Øystein Høvik, Geir Aakermann og  Johannes Brennhovd.  De arbeider etter egen instruks
  • Butikken ble drevet av Morten Sterri. Godt drevet.
  • Vannsystemet holdes fortsatt godt i stand av Knut Johnstad.
  • Vern av sjeldne plantearter. Komiteen ledes godt av Jensen.

Annet:

  • Arbeid med reguleringsplan.

Saken står på det nåværende tidspunkt stille. Det har vært flere møter i Fellesstyret. Slik saken nå ligger an har Plan- og Bygningsetaten ferdigbehandlet saken, og overlevert den til politisk behandling. Politikerne er i en dialog med Fylkesmannen for å klarlegge et omforent alternativ. Dette tar tid.

  • Kontrakt med Oslo kommune vedrørende gjestetoalett.

Kontrakten fortsetter, og gir gode inntekter for velforeningen.

  • Økonomisk støtte bekjempelse av uønskede plantearter.

Godt samarbeid med Bredesen i Oslo kommune. Økonomisk støtte videreføres.

  • Vannforsyning: Dugnadsansvarlig har arbeidet godt med fornying av vannsystemet.
  • Det ble i fjor innhentet anbud rehabilitering av gamlebrygga. Dette viste seg å være for dyrt.
  • Rehabilitering stupebrettet.

Det ble forsøkt avstivet med en «pinne» uten at dette var en suksess.

  • Fornyelse av dugnadsarbeidet.

Viser til redegjørelse dugnadsansvarlig

  • Båter i opplag:

Fortsatt ligger mange båter fast i opplag på strendene. Saken tas opp på medlemsmøte med forslag om å flytte båten til et samlet sted.

  • Samtaler med Oslo Havn, Statsbygg og Fylkesmannen.

Bleikøya ble tatt inn i Oslo Havns støykartlegging etter påtrykk fra velforeningen.

Har vært gjennomført møte med Statsbygg, Velforeningene og Fylkesmannen.

Enighet om arbeidet med det biologiske mangfoldet.

Enighet om befaring med Statsbygg for å kartlegge hvem som har ansvar for hva.

Styret har arbeidet med, og fortsetter arbeidet videre med:

  • Vinteren var i år uten is, og det har medført stor slitasje på veiene ved vannet. Det arbeides med å utbedre disse.
  • Gamlebryggas utbedres på dugnad.
  • Vaktmesterhytte og verktøyskjul/bod. Utbedres på dugnad.
Skrevet i Ikke-kategorisert | Legg igjen en kommentar

Innkalling til generalforsamling 2014

Innkalling til generalforsamling 2014

Det innkalles til generalforsamling i Bleikøya Velforening LØRDAG 24.mai 2013 kl. 1200 på

Vellets hus på Bleikøya.

Dagsorden:

1. Godkjenning av innkalling

2. Valg av møteleder

3. Styrets årsberetning 2013

4. Regnskap 2013

5. Budsjett 2014

6. Innkomne forslag

7. Valg

Verv som er på valg er: Nestleder, kasserer og dugnadssjef

Umiddelbart etter Generalforsamling avholdes medlemsmøte.

Vi ønsker alle Velforeningens medlemmer velkommen.

Med vennlig hilsen

Styret Bleikøya Velforening.

 

 

AdeB_1166438_v_1_Medlemsmøte 2014 (2)
AdeB_1166593_v_1_Bleikøya – budsjett 2014
AdeB_1166592_v_1_Bleikøya – regnskap 2013
AdeB_1166436_v_1_Innkalling til generalforsamling 2013 (2)
AdeB_1166435_v_1_ÅRSBERETNING 2013 (2)

Skrevet i Bleikøya Velforening | Legg igjen en kommentar